De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan.

Ivar Looije - Management Trainee

Van Hattum en Blankevoort

De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan.

Ivar Looije - Management Trainee

Van Hattum en Blankevoort

Een management trainee aan het woord

Wat herinner jij je nog van jouw eerste dag bij Van Hattum en Blankevoort?

In mijn eerste week viel de sterke samenwerking binnen het project en met de opdrachtgever meteen op. Dit zorgde voor een goede sfeer in de keet en gaf me echt een warm welkom.

Wat houdt een traineeship voor jou in?

Een traineeship was niet mijn eerste keuze na het afronden van mijn master bedrijfskunde. Vaak wordt een traineeship gezien als een startersfunctie, terwijl ik al enkele jaren werkervaring had opgedaan, voornamelijk in de werkvoorbereiding en uitvoering binnen de civiele techniek en bouw. Toch koos ik voor een management traineeship bij Van Hattum & Blankevoort om ervaring op te doen in nieuwe gebieden zoals contract-, tender- en ontwerpmanagement, en om direct een netwerk binnen het bedrijf op te bouwen. De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan. Na een half jaar weet ik dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt!

Hoe verloopt jouw traineeship?

Tijdens mijn eerste periode pakte ik het contract-, inkoop- en financieel management op voor het project ‘Herstel Prinses Margriettunnel A7’. Na een intensieve engineeringsfase kwamen we tot een contract met vaste aanneemsom, waarin een lijst met uitgangspunten en mogelijke wijzigingen was opgenomen. In nauwe samenwerking met de projectleider begeleidde ik het proces van deze wijzigingen. Vervolgens ondersteunde ik de projectcontroller met het financiële beheer van de uitgebreide scope. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de inkoop en contracten van de nieuwe fase en volgde ik deze om eventuele meer- of minderwerken vast te leggen.

Nu ben ik bezig met mijn tweede periode de business unit Zuid in Dordrecht. Ik ondersteun het tenderteam bij diverse nieuwe aanbestedingen. Eén van de projecten waaraan ik werk, is een aanbieding vanuit VolkerWessels Hoogspanning Civiel, een samenwerking tussen KWS en Van Hattum en Blankevoort om TenneT te helpen met de opwaardering van het hoogspanningsnetwerk. Ik heb bijdragen aan een aanbieding voor een deel van dit omvangrijke project. Daarnaast werk ik mee aan een tender voor ProRail voor de realisatie van een onderdoorgang bij Schiedam.

Omschrijf een gemiddelde werkdag

Mijn werkdag begint vroeg met een kop koffie en het doornemen van mijn e-mails. Daarna focus ik op mijn geplande taken en vergaderingen. Gedurende de dag ben ik vaak in overleg of bereid ik deze voor. Af en toe maak ik een rondje over de bouwplaats om op de hoogte te blijven van de voortgang van de werkzaamheden die week.

Op welke wijze speelt duurzaamheid en circulariteit een rol in jouw functie?

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen de projecten bij Van Hattum en Blankevoort. Zo werkte ik tijdens mijn eerste periode aan een contractwijziging om materieel uit te rusten met een NoNOx-filter, wat de stikstofuitstoot reduceert. Ook bij tenders speelt duurzaamheid een belangrijke rol: door een lage milieukostenindicator (MKI) aan te bieden, maken we onze offerte aantrekkelijker voor opdrachtgevers.

Wat is er zo leuk aan jouw baan?

De samenwerking en de omgang met collega’s geeft me veel energie, net als het behalen van gezamenlijke doelen. Bijvoorbeeld het bereiken van een akkoord over een contractwijziging waaraan we als team hard hebben gewerkt. Ook de dagelijkse interactie met collega’s zorgt ervoor dat ik elke dag met plezier aan de slag ga.

De variatie in mijn rol komt voort uit het combineren van binnenwerk met activiteiten buiten op het project. Hoewel we altijd een goed plan opstellen, ontstaan er buiten soms onvoorziene situaties die het werk dynamisch maken. Zo moesten we tijdens de eerste fase van het project improviseren omdat een leverancier niet kon leveren zoals afgesproken. Door nieuwe afspraken te maken, zorgen we ervoor dat de volgende fase soepeler verloopt.

Wat vind je gaaf aan Van Hattum en Blankevoort?

Ik voel me helemaal thuis in de cultuur van Van Hattum en Blankevoort. Voor mij draait deze cultuur om samenwerking, zowel met collega’s als met regio’s, business units en opdrachtgevers. Verantwoordelijkheid nemen is ook een belangrijk aspect, iets wat mij erg aanspreekt.

Er worden regelmatig activiteiten georganiseerd. Zo zijn er kwartaalbijeenkomsten en projectbijeenkomsten om successen te vieren, en op vrijdag is er vaak een borrel om de week af te sluiten. Ook kun je zelf initiatief nemen. Zo zijn we met een groep van het project ‘Herstel Prinses Margriettunnel A7’ gaan padellen, wat ondertussen een vaste activiteit is geworden voor het hele projectteam.

Welk project of gebeurtenis bij Van Hattum en Blankevoort is jou tot nu toe het meest bijgebleven?

Hoewel ik pas een halfjaar werk bij Van Hattum & Blankevoort, zal de goede sfeer en samenwerking op het project ‘Herstel Prinses Margriettunnel A7’ me altijd bijblijven.

Hoe zorg jij ervoor dat je een goede werk-privébalans houdt?

Verantwoordelijkheid nemen voor je werk is een kernwaarde bij Van Hattum en Blankevoort. Dit betekent dat ik me niet voor elk uurtje hoef te verantwoorden en dat het prima is om een keer eerder te stoppen voor privézaken. Ik zorg er wel voor dat mijn werk af is, zodat ik daar buiten werktijd niet mee bezig hoef te zijn.

Welke tip zou je meegeven aan aanstormend civiel technisch talent?

Ga voor de uitdaging en doe wat je leuk vindt! Neem verantwoordelijkheid en vertrouw op je eigen kracht; zo zul je altijd je plek vinden binnen een organisatie.
 

Volg ons op

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!